Чиновники з Міністерства освіти мали б замислитись над надмірним навантаженням учнів випускних класів. Адже школярі повинні бути зацікавлені вчитись, а не ненавидіти школу через роздуті домашні завдання, які “з’їдають” увесь час сумлінного учня!
Нещодавно нам, одинадцятикласникам, вирішили розбавити програму предметами «ЕКОНОМІКА», «АСТРОНОМІЯ», «ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА» і т.д. У Міносвіти, мабуть не вважають, що нам вистачає підготовки до ЗНО, яке відбирає багато часу та сил. А тим паче, цьогоріч, коли два обов’язкові предмети для ЗНО, а про тих, хто здає більше двох, я взагалі мовчу. Як їм готуватися до уроків? Чому ми не можемо зробити нормальної профільної освіти, як за кордоном, де ти вже чітко знаєш, які напрямки тобі потрібні? Філологічні і природничі класи сьогодні в нерівних умовах, коли у нашому філологічному – 9 годин мови та літератури, а у природничому всього 3, як здавати їм ЗНО з української, а нам з математики за потреби, якої маємо всього лише 3 години на тиждень а у природничому її все тих же 9 годин? Як то кажуть у нас вчителі «ущільнюємо матеріал», і що з того виходить? Над цим треба задуматись. Робити реальні реформи, а не впроваджувати нові програми, які «ще більш притуплюють» мізки бідних дітей, не зациклюватись на питання зміни зовнішнього незалежного оцінювання, треба реально діяти, бо ж навчання сьогодні – ледь не покарання, і не треба говорити про лінивих дітей, варто їх зацікавити до навчання…
Давайте підрахуємо кількість годин, які потрібні учню для виконання домашнього завдання. Уроки у старших класах закінчуються приблизно близько третьої години дня. Отже, взятися за виконання домашнього завдання сумлінному учню доведеться не раніше ніж о пів на п’яту, адже ще потрібно дійти, доїхати додому, пообідати. А якщо враховувати, що дехто ще й займається з одним, а то й двома репетиторами або ж відвідує гуртки, то виконання домашнього завдання розпочнеться не раніше, ніж о 6-ій вечора, оскільки заняття тривають близько години.
Наступного дня в учня сім уроків. Припустімо, що один з них фізкультура, до якої готуватися не треба. Для того, щоб зробити математику та фізику, старшокласнику знадобиться приблизно хвилин 50, враховуючи, що номерів задають додому по 2-3 плюс параграф в підручнику… Після цього переходимо до гуманітарних наук. Йому треба виконати одну, а інколи і дві вправи з української мови і вивчити правила, на це дамо хвилин 25. А ще треба вивчити вірш з української літератури. Є люди, яким досить перед уроком прочитати поезію разок-другий і вірш вивчено, припустімо, що цього звичайному учню недостатньо, і тому виділимо півгодини на запам’ятовування вірша.
Залишилось ще два предмети. Котра зараз година? Якщо уявний «відмінник» не відвідує гуртків, не займається з репетитором – 6 година 15 хвилин, а якщо він розпочав вчити уроки о 6-ій годині, то – 7 година 45 хвилин. Нехай наші «учні» зроблять перерву – 15 хвилин, адже, як відомо, потрібно відпочивати, хіба не це тлумачать на уроках, бо мозок після 8-ї вечора виснажується. Залишилось ще два предмети, варто було б повечеряти, та де там! Припустімо, що наступний предмет – іноземна мова. Учню йому потрібно перекласти твір майже на сторінку та до того всього ще й написати вправу і скласти розповідь на задану тему, яку треба розповісти в усній формі. Будьмо оптимістами, нехай йому на виконання завдання знадобиться півтори години. І наступним уроком буде світова література, потрібно прочитати твір у скороченому вигляді на 15 сторінок, зрозуміти (перечитати двічі), припустімо на це в учня піде 40 хвилин, якщо з технікою читання все гаразд, цього вистачить.
Підсумуймо: на виконання завдань звичайному учню знадобиться чотири з половиною години, а то й п’ять, якщо є ще й додаткові, або підвищеної складності. Уроки він закінчив приблизно о 9 годині вечора. Пам’ятаєте, а потрібно було закінчити о 8-ій, щоб мозок «відпочив». А учню, що відвідує гуртки, репетитора – приблизно така ж кількість часу, але за уроки він взявся пізніше і тому закінчив їх близько 10 години вечора!!! При цьому не забуваймо, що майже сім годин цей наш бідолаха провів за партою. Скільки ж лишається вільного часу – ніскільки! Бо, прийшовши зі школи, відпочиваєш десь півгодини, а далі за уроки. І тому майже 12 годин на добу учні проводять за виконанням домашніх завдань! А як же вільний час? Як же відпочинок?! Навіть мені не вистачає часу на те, щоб робити дописи в шкільну та районну газету, а це, як відомо, клопітка робота! А цього річ додалась ще й підготовка до ЗНО. От і виходить, що хоч трохи вільного часу я та й всі учні мають на вихідних і під час канікул, а цьогоріч його стало ще менше. Чого не зробиш заради мрії.
Я вважаю, якби ж «розумні» люди з Міністерства освіти і науки, звернули увагу на розподіл і створення комплексної програми для учнів, можливо, вони і не вважали школу суцільним «пеклом», адже вчителі не винні у тому, що програма дуже важка, педагоги просто виконують її. “Гризти граніт науки” не так вже й легко, школярі повинні бути зацікавленими у тому, щоб вчитись, а не починати ненавидіти школу, бо вчитись важко! Над цим питанням варто задуматись!
Ілюстративне фото з мережі “В Контакте”
Михайло ПИЛИПЧУК, учень 11 класу Великомежиріцького НВК «Школа І ступеня-гімназія» Рівненської обл., випускник Школи універсального журналіста