Література у школі: нав’язування думок та неактуальність творів

07.06.2021

Література у школі: нав’язування думок та неактуальність творів

Багато хто з моїх однокласників, учнів інших шкіл та й і я сама не любимо предмет література в школі. Численні твори, довжиною в життя, потрібно прочитати за найкоротший час, безліч персонажів очікують, щоб ми їх проаналізували, моралі закладаються в голову, щоб ми їх обдумали. Але нам, звичайним дітям, яким вистачає і своїх проблем, буває взагалі не до цього. А мені, як читачці, хочеться подорожувати історіями, які вибрала сама. То ж навіщо ми вчимо літературу в школі?

Всім, звичайно, приємно спілкуватися з освіченими, багатогранними людьми, які  можуть підтримати будь-яку бесіду. Тема літератури може навести на безліч дискусій, вона як безкрайній океан, глибини якого ми ще не дослідили.

Але загальний розвиток – не єдина причина вивчення цього предмету. Література дає нам уявлення про життя  людей в різні часи, розповідає про традиції тих чи інших народів, показує на папері маленькі історії з великими посилами. Звучить чаруюче, правда? Тоді перед нами стоїть інше питання. Чому, спираючись на неосяжні можливості читання, навіть деякі затяті читачі не люблять ці уроки? І проблема тут не тільки в нецікавих для багатьох творах, адже книжкові смаки – річ суб’єктивна. Я поділюся власними роздумами та висновками, які зробила з уроків літератури.

Книжки – продавці думок, ціна за які – наші емоції. Ці думки самі формуються в наших головах і просяться швидше вийти на волю. Коли нам нав’язують роздуми, що ніяк не схожі на наші, це нагадує клітку. «Вільшаний король» – вірш Йоганна Гете, мій улюблений в зарубіжній літературі, став і найбільшим розчаруванням. Для мене це вірш про наївність дитячої душі, бажання дітей втекти від іноді жорстокої реальності. Поезія розповідає про маленького хлопчика, що помирає від гарячки. В силу свого віку, він не розуміє всієї ситуації, бачить в деревах і кущах лісових створінь і Вільшаного короля, в якому поет розкриває образ смерті. Якщо дивитися з цієї точки зору, вірш неймовірно зворушливий і сумний. Але програма пропонує нам іншу ідею твору. Сила природи – безмежна і страхітлива і тільки спробуй її ослухатись, ух! Як на мене втрачається весь шарм вірша. Але, як я сказала раніше, кожна продана книжкою думка має право на життя, тут справа в іншому. Не кожен вчитель сприйме вашу відмінну від непохитної істинної програми, думку. І це справді сумно. Для того нам же ж і потрібні ці уроки, щоб розширювати кругозір і мислення, щоб самим робити висновки. Та , на жаль, не всі вчителі хочуть нам у цьому допомогти.

Іншою проблемою є неактуальність деяких тем, які нам дуже настирно дають на обговорення. В дев’ятому класі велику увагу приділяється творчості Тараса Шевченка. І з-поміж його прекрасних віршів про Україну та інших величних поезій, програма змушує нас кілька тижнів вивчати цілий ланцюг поем, який критики називають «еволюцією жінки-покритки у творах Шевченка». Так, зараз у двадцять першому столітті, коли до покриток вже зовсім по-іншому відносяться, ми детально розглядаємо несправедливе відношення до них, ще за часів кріпацтва. І так, ми повинні знати, що така проблема була, адже це частина нашої історії, але не приділяти цьому стільки уваги, коли ми можемо почитати про актуальні проблеми в творах того же Шевченка.

Предмет з таким важливим значенням і потенціалом просто не можна так віддавати на неактуальність і нецікавість програми і недбале відношення деяких вчителів. Сучасний літературний простір – це і М. Кідрук, І В. Лис, і І. Карпа і безліч інших цікавих, не менше актуальних, а найголовніше еволюційно та історично дотичних нашому часу літераторів та творів.  Література може відкрити нам більше, ніж цілий світ, тому я щиро, можливо навіть, по-дитячому сподіваюсь, що колись у школі будуть вивчати цікаві, потрібні твори, а свобода думки буде неосяжною.

Ганна ШЕВЧУК,

випускниця Школи універсального журналіста на базі НаУ “Острозька академія”

переглядів: 142

Останні новини від OGO.ua


Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *