“Герої” нашого часу, або Феномен інтернет-мемів

02.07.2020

“Герої” нашого часу, або Феномен інтернет-мемів

«Хто я?» – швидкий тест на те, філософ ти чи освічений “мемознавець”. Кожен, бодай навіть раз, зіштовхувався в Інтернеті з таким глобальним поняттям, як “меми”. Вони являються інструментом, який виконує безліч ролей – від передавачів актуальної інформації до звичайних безглуздих причин просто повеселитися. Це – невід’ємна частина сучасної молодіжної інтернет-культури. Коли вони з’явилися? Як? І головне – навіщо?

«Термін “мем” вперше вжив оксфордський професор Річард Докінз у своїй книзі “Егоїстичний ген” у 1976 році, яка стала класикою», – пишеться у старій добрій Вікіпедії. Оце так новини – таке, начебто, сучасне поняття досліджувалося західними вченими ще у 70-х роках ХХ століття! До речі, у книзі Докінза мем описується як ідея культурної інформації. Він може бути мелодією, картинкою та навіть жестом. Якщо ген – хранитель біологічної інформації, то мем – культурної.

Після Річарда тему мемів та їх концепції зачепив відомий медіазнавець – Дуглас Рашкофф у власній праці «Медіавірус. Як поп-культура таємно впливає на вашу свідомість», зробивши дану інформаційну одиницю частиною медіа-середовища. «Медіавірус в понятті автора є подією чи явищем, яке швидко поширюється та може впливати на суспільство», – коротко пояснює медіа-сайт «Відкритий». Правду глаголять, адже дійсно – зараз меми складають не таку уже й малу долю нашого життя та спілкування. В часи, коли люди тільки почали з ними ознайомлюватися, всі й наполовину не розуміли, що ж це таке та “з чим його їдять”. По крайній мірі, так думали.

Це вже зараз тінейджери впевнено маніпулюють таким видом інформації. Вони часто спілкуються фразами, взятими із відомих інтернет-мемів. Саме тому їх можна вважати невід’ємною частиною сучасного універсального сленгу, який поширюється від «мозку до мозку». З їх допомогою можна виражати своє власне ставлення до чого- або кого-небудь, емоції та почуття. Меми також можуть бути доволі креативним маркетинговим ходом – цікава та незвичайна реклама завжди в тренді, а весела картинка чи відео допоможуть звернути бажану увагу.

А зараз погляньмо на одне зображення:

Рисунок 1 ” Ти думаєш, що виглядаєш так, коли фото зроблено /Як ти виглядаєш насправді”

Таку карикатуру можна знайти на сторінках сатиричного видання «The Judge» (1921 рік). Як ви здогадалися, це тогочасний зразок відомого формату мемів “Очікування/Реальність”.

«ВСС» запевняють, що це зображення має право вважатися “мемом”: воно являється варіацією іншої карикатури, надрукованої в журналі «Wisconsin Octopus» (1920 рік) та має відмінний від свого попередника підпис.

«Все ж ми не можемо із впевненістю сказати, що це перший мем тільки тому, що його скопіювали та поширили із варіаціями. Але ми можемо чітко визначити, що цей малюнок є частиною “доінтернетного” мему “Очікування/Реальність”.

Судячи з усього, автори журналу «Wisconsin Octopus» дійсно випередили свій час», – коментує російська служба «ВВС». Це справді цікаво, що так званий перший мем з’явився приблизно 100 років назад, в той час, коли самого його поняття ще й в помині не було.

Та все ж таки, якими б смішними, якими б оригінальними, якими б комічними не були меми, з часом вони знецінюються. Але підступ в тому, що це трапляється доволі  швидко. Тому фраза «чим старше, тим краще» швидше описує бочку вина, а не інтернет-меми – довготривалістю свого “життя” вони не похваляться.

Чому? Все просто.

Інтернет – медіа-простір, в якому інформація поширюється майже зі швидкістю світла, будь-яка фраза або слово можуть стати “вірусними”, а події набувають небувалого розголосу. Але як миттєво помічають, так миттєво і забувають. Адже в мережі кожну годину з’являється все більше і більше інформації та подій, і кожна з них може стати наступною “ціллю” для створення чергового популярного жарту. Тобто очевидно, що «термін придатності» мемів, присвячених певному прецеденту, залежить від того, скільки галасу наробила сама подія і як швидко інтерес до неї згаснув. Також більшість інтернет-мемів не можуть дуже довго забавляти людей та викликати сміх. Актуальні теми для розмов щомісяця змінюються – так і актуальні теми для мемів. Так би мовити, ніщо в цьому світі не вічне.

На такій філософській нотці можна й закінчувати.

Збирайте свої мушлі на неосяжному березі життя не тільки через меми та Інтернет. Багато про що дізнатися можна не лишень клікнувши в браузері на кнопку “Пошук”.  Люди – найцінніші хранителі інформації. Аби багато знати, варто більше спілкуватися.

Всезнаючий Гугл не завжди допоможе. Пам’ятайте про це.

Анастасія ТАРАН,

випускниця Школи універсального журналіста на базі НаУ “Острозька академія”,

Полтавська область

, , переглядів: 461

Останні новини від OGO.ua


Один коментар
  1. Анна Романюк 07.07.2020 at 12:30 Відповіcти

    Фраза “Хто я?” прозвучала в мене в голові дуже відомим голосом)
    Схоже, я мемознавець. Дуже цікаво написано, з гумором. Люблю такі статті.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *